Jiří Josek Stephens, Simon podle románu Marka Haddona - Podivný případ se psem

Jiří Josek je překladatel, nakladatel, režisér a autor.

Stephens, Simon podle románu Marka Haddona - Podivný případ se psem

Podivný případ se psem
Autor: Stephens, Simon podle románu Marka Haddona
Překlad: Jiří Josek

Překlad podtitulků pro přímý přenos z NT London v kině Aero, 2012. K dispozici je překlad celé hry. Nejmladšší detektiv v historii! Matematický génius, který ale nerozumí lidským citům, najde za plotem zahrady vidlemi zapíchnutého psa a rozhodne se, žže sám vypátrá pachatele….


Hraje se

Divadlo: Most - Městské divadlo v Mostě, Premiéra: 08.04.2016 , http://www.divadlo-most.cz/cz/nas-repertoar-detail...
Divadlo: Brno - Městské divadlo Brno, Premiéra: 30.11.2013 , http://www.mdb.cz/inscenace/323-podivny-pripad-se-...
Divadlo: Liberec - Divadlo F.X.Šaldy, Premiéra: 06.12.2013 , http://www.saldovo-divadlo.cz/soubory/cinohra-prem...
Divadlo: Ostrava - Národní divadlo moravskoslezské, Premiéra: 28.03.2014 , http://www.ndm.cz/cz/cinohra/inscenace/2819-podivn...

Hrálo se

Divadlo: Kladno - Městské divadlo Kladno, Premiéra: 14.09.2013 , Derniéra: 01.05.2015, , http://www.divadlokladno.cz/index.php?page=210&id=...
Divadlo: Londýn - National Theatre LIVE - kino AERO Praha, Premiéra: 06.09.2012 , Derniéra: 06.09.2012, , http://www.aerofilms.cz/filmy/142-National-Theatre...

 

Městské divadlo Brno: premiéra 30.11.2013

 
Premiéra: 30.11.2013. Překlad: Jiří Josek. Dramaturgie: Jan Šotkovský. Scéna: Karel Čapek. Kostýmy: Barbora Wojtkowiak. Režie: Mikoláš Tyc.

Vojtěch BlahutaAlena AntalováIgor OndříčekHana HolišováMiroslava KolářováJana MusilováEliška SkálováMilan NěmecAleš SlaninaZdeněk Bureš...

Adaptace známého a ceněného románu současného britského autora. Prazvláštní detektivka spojující napětí, laskavý humor i silný příběh o hledání vlastních kořenů a o těžkosti lásky k postiženému dítěti. Christopheru Booneovi je patnáct let, má rád čísla, žije sám se svým otcem a je autista. Postupuje vždy přísně logicky a rozhodne se vyšetřit největší záhadu ve svém okolí – kdo zabil pudla jeho sousedky. Když to Christopher zjistí, tak následkem toho zahájí jiné, mnohem významnější pátrání – pátrání po své zdánlivě mrtvé mamince...
 
 

Městské divadlo Kladno: premiéra 14.9.2013

Podle stejnojmenného románu Marka Haddona. Překlad: Jiří Josek. Dramaturgie: Daniel Přibyl. Scéna: Petr B. Novák. Kostýmy: Zuzana Mazačová. Hudba:David Rotter. Režie: Petr Štindl.
Hrají:
Christopher Štěpán Benoni / Siobhan Marie Štípková / Ed Zdeněk Velen / JudyGabriela Míčová / Paní Alexanderová a další role Zuzana Mixová / Paní Shearsová, Paní Gascoynová a další role Alena Štréblová / Thompson, Rhodri, Muž za okýnkem, Roger a další role Tomáš Petřík / Reverend Peters, 2. policista, Muž s ponožkami a další role Peter Varga / Policistka, Číslo 44, Punkerka a další role Šárka Opršálová

Divadelní adaptace světového bestselleru. Humorný a dojemný příběh patnáctiletého Christophera, nejmladšího detektiva v historii, který je neobyčejně nadaný, mimořádně vyniká v počtech, ale nerozumí lidským citům a v každodenním světě je ztracený. Když jednou objeví v noci na zahradě u sousedů vidlemi zapíchnutého psa, jako obdivovatel Sherlocka Holmese se rozhodne vést vlastní detektivní vyšetřování. Pátrání ho přivede na dobrodružnou cestu, která obrátí jeho svět vzhůru nohama...

 

(2012) - v Kino Aero - NT LIVE

http://www.aerofilms.cz/filmy/142-National-Theatre-Live/synopse/

čtvrtek 6. září 2012 / 19:45 /
kino Aero (Praha)
kino Vesmír (Náchod) 
Mark Haddon: Podivný případ se psem 
(The curious incident of the dog in the night-time)
Režie: Marianne Elliottová / premiéra Londýn 2. 8. 2012, Cottesloe Theatre, UK.
Scéna a kostýmy - Bunny Christie; světelný design  - Paule Constable; video design Finn Ross; hudba - Adrian Sutton. 
Hrají - Matthew Barker, Niamh Cusack, Rhiannon Harper-Rafferty, Paul Ritter, Nick Sidi, Una Stubbs, Luke Treadaway, Nicola Walker, Howard Ward.

Příběh patnáctiletého Christophera, autisty, který v noci na zahradě objeví psa paní sousedky probodeného vidlemi. Velký obdivovatel Sherlocka Holmese se rozhodne vést detektivní vyšetřování a psát o něm podrobnou knihu. Je neobyčejně nadaný, mimořádně vyniká v počtech, ale v každodenním světě je ztracený. Nikdy si sám netroufnul jít dál než na konec ulice, nesnáší, když se ho někdo dotýká, a k cizím lidem je nedůvěřivý. Díky detektivní práci se Christopher vydává na dobrodružnou cestu, která obrátí jeho svět vzhůru nohama.
Během vyšetřování objeví a rozkryje nejednu záhadu – nejen kolem případu se psem, ale také kolem své rodiny. 
Adaptace je z pera Simona Stephense, režie byla svěřena Marianne Elliottové.
Román Marka Haddona byl v roce 2003 zvolen knihou roku v rámci Whitbreadovy ceny a po celém světě se ho prodalo již přes 2 milióny výtisků. 
 

Marianne Elliottová
Režisérka Marianne Elliottová jako malá nenáviděla divadlo. Nechtěla s ním mít nic společného - a přitom její matka byla herečka Rosalind Knight a otec, Michael Elliott, jedním ze zakladatelů divadla Royal Exchange v Manchesteru.
„Museli mě do něj vždycky doslova dovléct, zatímco já jsem křičela a kopala kolem sebe,“ vzpomíná Elliottová, „ale ačkoliv jsem vzdorovala, uvědomovala jsem si, že divadlo má v mém světě své pevné místo.“
Po náhlé smrti otce, kterého obdivovala víc než koho jiného, se rozhodla začít studovat drama na Hull University. Nikdy se jí ale ani v nejmenším nesnilo o tom, že by se stala režisérkou. „Nikdy mi prostě nepřišlo na mysl, že by ženy taky režírovaly. Myslela jsem si, že je to výhradně mužské zaměstnání – můj otec byl režisér. Až později jsem si uvědomila, že mohu taky režírovat a že možná, kdyby otec nezemřel, nikdy bych se k tomu neodhodlala. Možná bych si jím připadala příliš zastíněná.“
I tak Marianne Elliottové trvalo dlouhou dobu, než získala potřebnou sílu a důvěru v sama sebe. Po studiích se stala režisérkou castingů. Po nějakém čase si uvědomila, že ji práce nenaplňuje a rozhodla se stát režisérkou. Spolu s přáteli založila vlastní divadelní skupinu při divadle, které spoluzaložil její otec. 
„Kdyby otec žil, tak bych se neodvážila něco takového udělat,“ říká. „Připadalo by mi to jako určitá forma protěžování.“ Ale právě v Manchesteru si mladé seriózní režisérky, která si je jistá jak s klasikou, tak se současnou tvorbou, začali lidé všímat. Její hvězda začala závratnou rychlostí stoupat k nebesům. V současné době pracuje Elliott pro Národní divadlo v Londýně, je z ní režisérská hvězda a pracuje s takovým nasazením, jako by snad chtěla dohnat ztracené roky. 
Pro Národní divadlo spolurežírovala celosvětově úspěšnou divadelní produkci Válečného koně , za což získala roku 2011 cenu Tony Award.
 

Simon Stephens
„Psaní je pro mě jako nikdy nekončící cesta a každá hra je pro mě svým způsobem prohra. Vždycky totiž dopíšu s pocitem, že bych to měl radši zkusit znovu.“ 
Simon Stephens je jedním z nejplodnějších britských dramatiků své generace. S psaním začal již při studiích na univerzitě v Yorku, a proto, jak sám říká v interview s Charlie Kenberem pro London Calling, hra Bluebird  (1998) rozhodně nebyla jeho první hrou, ale již osmou v řadě. 
První velký úspěch se dostavil s hrou Na břehu světa širého  – právě za ni totiž Simon Stephens roku 2005 obdržel cenu Olivier Award. Následující rok potěšil kritiky hrou Motortown („Město motorů“)zachycující válku v Iráku, o rok později napsal hry Pornografie   aHarper Reaganová  – ta měla roku 2008 v Národním divadle v Londýně premiéru a sklidila nadšené ovace kritiků i diváků. 
Pro Simona Stephense šlo o druhou spolupráci s režisérkou Marianne Elliottovou, poprvé se setkali při spolupráci na hře Port („Přístav“  , 2002). Od roku 2008 až do součanosti Simon Stephens spolupracoval na rozličných projektech – vytvořil novou verzi Ibsenova Domku pro panenky, Three Kingdoms („Tři království“)  pro hereckou společnost sestávající z herců ze tří různých kontinentů, v roce 2010 spolupracoval se zpěvákem a skladatelem Markem Eitzelem na muzikálu Marine Parade  – není proto divu, že právě on stojí za vznikem adaptace slavné knihy Marka Haddona.
Mark Haddon a Simon Stephens se potkali v Národním divadle v Londýně v roce 2007, stali se z nich přátelé, debatovali o hudbě a rozlišnostech v psaní knih a her, až roku 2008 objevil Stephens ve své e-mailové schránce dotaz: „Chtěl bys napsat divadelní adaptaci Podivného případu?“. 
Stephense nabídka neskutečně potěšila, ale taky hodně znervóznila – šlo přece o obrovský fenomén! 
Sám se s Haddonovým románem seznámil v roce 2005, když dělal průzkum pro svou právě vznikající hru Motortown. Jakmile knihu dočetl, rozhodl se, že chce napsat hru o autistovi. 
Podivný případ se psem popsal v interview pro theartdesk jako „hodně vtipný, hodně vřelý a hodně dojemný“ příběh točící se kolem chlapce, který sleduje svět s obrovskou nevinností a bystrostí zároveň – a takový nezkalený pohled na svět je podle Stephense něco, po čem touží každý z nás.
  Adaptace Podivného případu se psem se neobešla bez menších úprav, co se sprostých slov týče. Jak prohlásil Stephens, představitel hlavní role Luke Treadaway měl sám celkem rezervovaný přístup k příliš sprostým výrazům, a tak se jich zbavili. 
Některé výrazy ale přece jen zůstaly. „Naší cílovou skupinou jsou i jedenáctileté děti a já si myslím, že každé jedenáctileté děcko v téhle zemi alespoň jednou použilo výraz „do prdele“, za zády rodičů, s pocitem troufalosti a uličnictví.“ 
  Simon Stephens získal dvakrát ocenění Nejlepší zahraniční dramatik roku. 
 

Ohlasy v britských médiích:
Henry Hitchings, London Evening Standard, 3. 8. 2012
Michael Coveney, The Independent, 3. 8. 2012
Laura Thompson, The Telegraph, 3. 8. 2012
Michael Billington, The Guardian, 3. 8. 2012
Andrzej Lukowski, Time Out London, 3. 8. 2012

© Nakladatelství ROMEO 2013, Česká republika. Obchodní podmínky, Jak nakupovat
Web vytvořil hudym.com
Nahrávám...
 
 
Zavřit